Start
Een nieuwe functie, een nieuwe stap. een mooi moment om te starten met een blog. Nog een blog? zijn die er niet genoeg? Er zijn heel veel blogs over allerlei onderwerpen, waarin ook veel aandacht voor wetenschap en communicatie. Deze blog wil ik voornamelijk inzetten om de wetenschap (of kennis zo je wilt) toegankelijk te maken voor een breder publiek. Soms zijn het concrete tips aan wetenschappers om eigen presentaties te verbeteren (posters, mondelinge presentaties, PowerPoint, Prezi etc.), soms zijn het tips om te helpen hoe je kennis toegankelijk maakt voor specifieke doelgroepen, en andere keren zullen het gedachtes zijn om te delen met andere communicado's hoe we de wetenschap/kennis in den brede beter ontsluiten. Kortom centraal staat wetenschapscommunicatie. En ik hoop dat er voor veel mensen nuttige zaken te halen zijn.Verhalen
Ik start bloggen met verhalen, want verhalen vertellen is iets wat we al vele eeuwen doen, en nu dus o.a. via de blog. Het overdragen van kennis doen we veelal via verhalen. Het mooie van een verhaal is ook dat het een aantal voordelen heeft; verhalen zijn toegankelijk, je kunt ze eenvoudig aanpassen aan je publiek (een kind vertel je een ander verhaal over je werk dan aan je collega) en verhalen blijven vaak ook hangen bij mensen. Een massa cijfers maakt misschien wel even indruk, maar weinig mensen kunnen ze uiteindelijke reproduceren. Een verhaal, de kern ervan, gaan veel mensen in hun eigen woorden doorvertellen. verhalen blijven dus niet alleen beter hangen, maar hebben ook een 'doorvertelfactor'.Hoe maak je nu van een bepaald project of thema een pakkend verhaal, welke onderdelen heb je dan nodig. Er is geen gouden formule te geven, maar uit het boek van Dan en Chip Heath (de plakfactor of in het Engels, made to stick) kun je wel een aantal belangrijke punten halen
- Simple
- Unexpected
- Concrete
- Credible
- Emotional
- Stories
Geen opmerkingen:
Een reactie posten